דלג לתוכן
plane
אתרים
yatir-forest#ed3a8bיער יתיר

יער יתיר

Yatir forest

כרם ענבים ביער יתיר
כרם ענבים ביער יתיר
צילום: Nadav Barkai / ©
יער יתיר נקרא על שם העיר המקראית יתיר שניתנה לבני אהרון. היזכרנו אותה בהקשר של אשתמוע שגם היא ניתנה ללוויים. זה היער הנטוע הגדול בישראל ושטחו כ-40,000 דונם. יער יתיר הוא גם כלי אקולוגי חשוב ומלמד על גידול יערות באזורי ספר מדבר, בהם כמות המשקעים השנתית נמוכה. הידע שנצבר על ידי הקק"ל עבר גם לארצות אחרות. בלב היער, בגאיות ומדרונות בגובה של כ-800 מ', ניטעו בסוף המאה ה-20 כרמי גפנים ומטעי דובדבנים. בחודש מאי כאשר הדובדבנים מבשילים, נערך באזור פסטיבל קטיף הדובדבנים. מהיין המשובח תוכלו לטעום ביקב יתיר שנמצא במרחק קצר מתל ערד.


הנטיעות הראשונות באזור היו בשנת 1964. היער ברובו מחטני אך ניטעו בו גם עצים אחרים כמו: איקליפטוסים, אלה אטלנטית, אלת הבוטנה - פיסטוק, חרובים ועצים אחרים גם. הצומח מגוון והאזור מהווה בית לבעלי חיים שונים. נזכיר כמה מהם: תנים, שועלים, צבי ארץ ישראלי, חזירי בר, דורבנים, צבועים ואחרים. מי שלא גרה בקצה היער בביקתה קטנה היא הסבתא. את כיפה אדומה אפשר לפגוש באזור רק בפורים. אך לעיתים אפשר לצפות כאן בזאב אפור.

אספר לכם על מפגש עם זאב ביער יתיר. במסע הראשון שלי (י.ס.) מאילת לדן בשנת 2005 הלכתי עם שותף. ישנו בחדר השביליסטים בעמשא. למחרת המשכנו במסע למיתר. זה היה בתחילת אפריל והיער היה בשיא הדרו. הכל מסביב ירוק ופורח, זוגות של חסידות מתהלכות בחורש ומזג האוויר נפלא. הלכנו ושוחחנו על הא ועל דא. כעבור זמן אני אומר: "כבר הרבה זמן שלא ראינו סימון שביל..." אנו מביטים אחורה אך גם שם אין סימון שביל. מסקנה: הלכנו לאיבוד. אמרתי לשותפי: "תישאר כאן ושמור על התרמילים. אני אלך לחפש את השביל".

לקח לי יותר מעשרים דקות למצוא סימון של שביל ישראל. ללמדכם שהבירבור היה רציני. שמח וטוב לב חזרתי למקום בו השארתי את שותפי והתרמילים ולהפתעתי לא מצאתי שם נפש חיה, גם לא תרמילים. "האם שוב טעיתי בדרך?" חזרתי מעט על עקבותי אך אין זכר לשותף ולתרמילים. אני מנסה לחפש אותו בדרך אחרת: "זאב! זאב!" אין קול ואין עונה, רק אני והרוח. אני מנסה שוב: "זאב! זאב!". בניסיון השלישי זאב מופיע מאחורי. "לאן נעלמת, זאב?" הזאב מחייך ועונה: "נרדמתי מתחת לאחד העצים לצד הדרך" מוסר השכל: אם תלכו לאיבוד ביער, יש סיכוי שיבוא זאב ויאכל אתכם.
כרם ענבים ביער יתיר
כרם ענבים ביער יתיר
צילום: Nadav Barkai / ©
כרם ענבים ביער יתיר
ביער יתיר
ביער יתיר
צילום: Nadav Barkai / ©
ביער יתיר
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת