דלג לתוכן
plane
אתרים
veliki-preslav#ed3a8bוליקי פרסלב

וליקי פרסלבעיר

Veliki Preslav

מבצר פרסלב - גולת הכותרת של הביקור בווליקי פרסלב
מבצר פרסלב - גולת הכותרת של הביקור בווליקי פרסלב
צילום: Izvora / Public Domain
עד המאה התשיעית לספירה, נודע פרסלב (Preslav) כיישוב שתושביו ממקור סלאבי (Slav), ומכאן שמו. קרבתו של היישוב לפליסקה, בירת האימפריה הבולגרית הראשונה, הוביל להפיכת פרסלב לבסיס צבאי בעל חשיבות אסטרטגית, ולאחר מכן למרכז דתי נוצרי.
בשנת 885 הקים הצאר בוריס הראשון (Boris I) את בית-הספר האורייני של פרסלב (Preslavska knizhovna shkola) בפליסקה, אך בשנת 893 העביר סימיון הראשון (Simeon I) את מוסד ההשכלה לבירתו החדשה - פרסלב. היה זה לבית־הספר הראשון מסוגו בבולגריה הימי־ביניימית, והיה לו תפקיד מפתח בשימור המסורת הסלאבית ופיתוח התרבות הבולגרית החדשה, לרבות פיתוח האלפבית הקירילי במאה העשירית לספירה.
בסוף המאה העשירית ניזוקה פרסלב בשריפות כתוצאה מקרבות בין הבולגרים לחיילי האימפריה הביזנטית, אך הצליחה לשמור על חשיבותה הפוליטית והתרבותית למשך שלוש־מאות שנים נוספות.
עם קום האימפריה הבולגרית השנייה, עלתה מחדש חשיבותה של העיר כאשר שימשה כמקום מושבו של תאודור פטר (Theodor Peter), אחיו של איוואן אסן הראשון (Ivan Asen I), אך לא לאורך זמן. בשנת 1270 התרוקנה העיר מיושביה לאור פשיטות הטטרים (Tatars), ורק קומץ מתושבי פרסלב הקימו כפר קטן, הנושא את אותו השם, כשני ק"מ מצפון לעיר שננטשה. הכפר הקטן צמח לאורך השנים והפך לווליקי פרסלב של ימינו. הקידומת וליקי (בתרגום לעברית: הגדולה) נוספה לשם בשנת 1993 במטרה להאדיר את חשיבותה ההיסטורית של פרסלב בתולדות האימפריות הבולגריות.
בעוד וליקי פרסלב המודרנית נעדרת כל קסם, הרי שביקור כשני ק"מ מדרום לה, פותח צוהר אל בולגריה הימי־ביניימית. במבצר פרסלב   תוכלו לטייל בין שרידי עיר הבירה העתיקה של בולגריה ולהתפעל מזכרונותיה הדוממים של מי שהייתה ככל הנראה אחת הערים היפות במזרח אירופה בימי־הביניים. המבצר שימש כארמון המלוכה של הצארים הבולגרים וסביבו נבנו בתי־מלאכה, מנזרים וכנסיות. היפה שבהן היא הכנסייה המוזהבת   שנבנתה בימי מלכותו של סימאון הראשון וניצבה על משטח מוגבה בסמוך למבצר המלכותי. עד ימינו מהווה הכנסייה העגולה דוגמה מופלאה לאדריכלות הבולגרית בימי־הביניים.
בחפירות הארכאולוגיות שנערכו בשטחי המבצר נגלו ציורי־קיר, כלי חרס, תכשיטים ופריטי זהב מקוריים, אלו מוצגים כיום במוזיאון לארכאולוגיה וליקי פרסלב   שבחלקה הצפוני של השמורה הארכאולוגית. במוזיאון מוצגים גם אורחות חייהם הכפריים של תושבי פרסלב בתקופה שאחרי נפילת המבצר ועד הפיכתה לעיר מודרנית.
מבצר פרסלב - גולת הכותרת של הביקור בווליקי פרסלב
מבצר פרסלב - גולת הכותרת של הביקור בווליקי פרסלב
צילום: Izvora / Public Domain
מבצר פרסלב - גולת הכותרת של הביקור בווליקי פרסלב
פשיטת הביזנטים על פרסלב העתיקה, מתוך: כתבי יוהן סקילצה במאה ה־11
פשיטת הביזנטים על פרסלב העתיקה, מתוך: כתבי יוהן סקילצה במאה ה־11
צילום: Madrid Skylitzes / Public Domain
פשיטת הביזנטים על פרסלב העתיקה, מתוך: כתבי יוהן סקילצה במאה ה־11
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת