דלג לתוכן
plane
אתרים
trapani#ed3a8bטראפּאני

טראפאניעיירת חוף

Trapani

  • כתובת‎91100 Trapani, Free municipal consortium of Trapani, Italy
  • ניווט אל טראפּאני
עיירת החוף היפה נבנתה על לשון יבשה צרה ומתעקלת (ומכאן שמה: דרֶפּאנֶה ביוונית משמעו חרמש), הנמתחת אל תוך הים מול האיים האֶגאדיים. בעת העתיקה היתה זו עיר הנמל של אֶריצֶ’ה. היא שגשגה תחת שלטונה של קרתגו, ושקעה בימי פלישות הוונדלים, הביזנטים והסרצינים. כלכלתה של טראֶפֶאני נסמכה מאז ומתמיד על הים, ותור הזהב שלה הגיע במאות ה-16-17, אז פרחו בה המספנות ודיג הטונה. כיום משתרעת טראפֶאני עד למרגלות מוֹנטֶה סן ג’וליאנו, הרחק מלשון היבשה, ומשם עד לשפת בריכות המלח. את הביקור בטראפֶאני כדאי להתחיל במוזיאון פֶּפּוֹלי (Museo Pepoli). המוזיאון פתח את שעריו ב-1906 במבנה שהיה בעבר מנזר כרמליטי, הודות לרוזן אָגוֹסטינוֹ פֶּפּוֹלי, שתרם את האוסף הפרטי שלו. גרם מדרגות משיש צבעוני מטפס אל הקומה הראשונה, ובה ממצאים ארכיאולוגיים, ציורים סיציליאניים מהמאות ה-12-18, תכשיטים וכלי חרס. גם יצירות האמנות שנוצרו בטראפּאני עצמה מעניינות: מלאכי עץ מהמאה השש-עשרה, פסל אלמוג ובהט של הלידה באבוס מהמאה השמונה-עשרה, תכשיטים, שעונים עם חוגות ססגוניות, וגם שטיחי קיר מעוטרים באלמוגים ובמיוליקה מכנסיית סנטה מריה דֶלֶה גראציֶיה. וִיָה גָריבּאלדי (Via Garibaldi) מוביל אל העיר העתיקה של טראפּאני. הוא יוצא מפיאצה ויטוריו וֶנֶטוֹ (Piazza Vittorio Veneto), הכיכר המרכזית, שבה שוכן פּאלאצוֹ ד’אָלי (Palazzo d’Ali), היום בית העירייה. הרחוב רצוף בתי אצולה מהמאה השמונה׀עשרה, כמו פּאלאצוֹ ריצ’וֹ די מוֹראנָה (Palazzo Riccio di Morana) ופּאלאצוֹ פארדֶלָה פוֹנטאנָה (Palazzo Fardella Fontana). כמעט בקו ישר מול חזית הבארוק מ-1621 של סנטה מריה ד’איטריָה (Santa Maria d’Itria) יש גרם מדרגות המטפס אל סן דוֹמֶניקוֹ (San Domenico). הכנסייה נבנתה במאה הארבע-עשרה ושופצה במאה השמונה-עשרה, ובה נמצא הסרקופג של מאנפרֶד מסיציליה, בנו מחוץ לנישואין של פרידריך השני. הרחוב הראשי של העיר העתיקה, קוֹרסוֹ ויטוֹריוֹ אֶמָנוּאֶלֶה (Corso Vittorio Emanuele), רצוף מבנים משלהי תקופת הבארוק, כולל קתדרלת סן לורנצו (San Lorenzo), המתהדרת בפוֹרטיקוֹ נאה, ובחלל הפנים גם בתקרה מצוירת, בעיטורי סטוּקוֹ, ומצדו הימני של המזבח גם בפסל צליבה המיוחס לוואן דייק.
סָנטוּאָריוֹ די סנטה מריה סָנטיסימָה אָנוּנציאָטָה (Santuario di Maria Santissima Annunziata), הידוע גם בשם מדונה די טראפּאני, נבנה עבור המסדר הכרמליטי ב-1224. מהמבנה העתיק שרדו רק שער הכניסה וחלק מחלון הרוזטה;‏ שאר המבנה בנוי בסגנון הבארוק, בעקבות שיפוץ ב-1714. בתוך הכנסייה תמצאו את קפלת הדייגים (Cappella dei Pescatori), קפלת המלחים (Cappella dei Marinai) וקפלת המדונה של טראפּאני (Cappella della Madonna di Trapani), ובה פסל המדונה והילד מאת נינו פּיזאנוֹ, אחד הפֶּסֶֻלים הגותיים החשובים בסיציליה.
כנסיית פּוּרגאטוֹריוֹ (Chiesa del Purgatorio) מפורסמת בפסלי העץ הייחודיים שלה;‏ פסלים מהמאה השמונה-עשרה, עם עיטורי כסף יקרי ערך המייצגים את הפסיון של ישו (שנקראים גם מיסטֶרי). הפסלים נישאים בתהלוכה היוצאת מהכנסייה ביום שישי הטוב בשעה 14:00 ונמשכת 24 שעות - טקס ששורשיו עוד במאה השמונה-עשרה.
בקצה חצי האי נמצא טוֹרֶה די ליני (Torre di Ligny;‏ 1671), מגדל המזמן נוף יפה של העיר והנמל. במגדל יש היום מוזיאון לפרהיסטוריה (Museo di Preistoria), ובו אוסף של ממצאים ארכיאולוגיים מהמלחמות הפוניות ומספינות שנטרפו לאורך נתיבי הסחר העתיקים - כולל אמפורות (כלי קיבול) ליין, לתמרים ולגארוּם, רוטב דגים פופולרי בעת העתיקה. קו החוף מטראפּאני למָרסָלָה רצוף בריכות מלח. כיום האזור הוא שמורת טבע של קרן חיות הבר (WWF) ובית גידול ייחודי לציפורים נודדות. הנוף המרשים כולל בריכות מלח וטחנות רוח (בשלוש מהן ניתן לבקר), ויש באזור גם מוזיאון מלח (Museo del Sale), המתעד את תהליך כריית המלח.

הידעת?

20 פסלי עץ בגודל מלא מובלים ברחובות טראפֶאני ביום שישי הטוב.
‎©️ Dorling Kindersley Ltd
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים.* בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת