דלג לתוכן
plane
אתרים
tel-tzova#ed3a8bתל צובה

תל צובהעתיקות

Tel Tzova

מבט מתל צובה לאבו גוש
מבט מתל צובה לאבו גוש
צילום: יעקב סער / ©
צובה נזכרת במקרא ברשימת הלוחמים של המלך דוד, בשמואל ב' , כ"ג, ל"ו: "יִגְאָל בֶּן-נָתָן מִצֹּבָה...".
בתקופת ממלכת ירושלים הצלבנית, פולק, הרוזן מׅאנז'ו הקים כאן מבצר על מנת להגן על הדרך הראשית לירושלים. פולק היה מלך ירושלים משנת 1131 ועד מותו בתאונת ציד בשנת 1143. תל צובה כונה בפיו בלמונט - ההר היפה (בצרפתית האות האחרונה ט' רפה ומבטאים את השם בלמון). ממלכת ירושלים של הצלבנים התקיימה כ-200 שנים בין השנים 1099 ועד 1291 לספירה. במשך הזמן הזה היו חילופי שטחים לא מעטים במלחמות בין הצלבנים למוסלמים משושלת האיובים והממלוכים בראשותו של ביברס. הקרב המפורסם ביותר הוא קרב קרני חיטין ביולי 1187, ובו הביס צאלח א-דין את הצלבנים וכבש בעקבות התבוסה את רב שיטחה של ארץ ישראל פרט למספר ערי חוף. כעבור כחמש שנים הצלבנים החזירו לעצמם את השליטה בכמה ערי חוף, וקמה ממלכת הצלבנים השנייה שבירתה היתה עכו. ביברס הממלוכי הביס את הצלבנים במחצית השנייה של המאה ה-13, ובשנת 1291 עם נפילתה של עכו, בא הקץ לשילטון צלבני בארץ ישראל.

בקרבות עשרת הימים ומבצע דני ביולי 1948, נערך כאן קרב עם אנשי הכפר צובא ששלט על הדרך לירושלים. לוחמי חטיבת הראל כבשו את הכפר. מראש התל אפשר לצפות בנוף הנהדר יפהפה אבו גוש והכניסה לירושלים בגשר המיתרים.

מי שקרא את רב המכר של דן בראון: צופן דה וינצ'י וודאי זוכר את הפרק על כיבוש ירושלים בשנת 1099 על ידי גודפרואי דה בויון - Godefroy de Bouillon ועל הקמת מסדר אבירי היכל שלמה. על פי בראון, מסדר ציון (הספרותי בלבד) הקים קבוצה של תשעה אבירים - הטמפלרים, שתפקידם היה לגלות בהריסות של בית המקדש מסמכים קדושים מתקופתו של ישו.

הסיפור של דן בראון, גם אם הוא חוטא למציאות, מחוויר לעומת המציאות של הקמת המסדר ותולדותיו. רק נציין כאן כי האמונה הטפלה שיום שישי ה-13 בחודש הוא יום רע ומסוכן, נולדה בגלל הטבח שערכה הכנסייה הקתולית בטמפלרים ביום 13 לאפריל, 1307. על מסדר הטמפלרים חוברו במהלך ההיסטוריה ספרים ומחקרים רבים מאוד. מי שמעוניין לקרוא סיפור היסטורי על הטמפלרים ועל כנסיה מסתורית בסקוטלנד, מוזמן לקרוא את המאמר של זוהרה רון במסע אחר .
מבט מתל צובה לאבו גוש
מבט מתל צובה לאבו גוש
צילום: יעקב סער / ©
מבט מתל צובה לאבו גוש
עין נקובה ואבו גוש - מבט מתל צובה
עין נקובה ואבו גוש - מבט מתל צובה
צילום: יעקב סער / ©
עין נקובה ואבו גוש - מבט מתל צובה
תל צובה
תל צובה
צילום: יעקב סער / ©
תל צובה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת