דלג לתוכן
plane
אתרים
shumen#ed3a8bשוּמֶן

שומןעיר

Shumen

שוּמֶן - ממעוף הציפור
שומן - ממעוף הציפור
צילום: Klearchos Kapoutsis / CC BY 2.0
נסיעה ברחובות העיר לא מסגירה את חשיבותה ההיסטורית במהלך ימי־הביניים - נקודת הגנה אסטרטגית ראשונה במעלה של ערי הבירה הבולגריות פליסקה ווליקי פרסלב. רק אנדרטת אבות האומה הבולגרית   הנישאת על הר המשקיף אל העיר מדרום־מערב, מזכירה לעוברים והשבים את תפקיד המפתח שמילאה שומן בדברי ימיהן של האימפריות הבולגריות.
האנדרטה שבראש ההר היא אתר התיירות הפופולרי ביותר בשומן: מקבץ פסלי בטון הנישאים לגובה רב ומנציחים את דמות השליטים הפרוטו־בולגרים שהקימו את האימפריה הבולגרית מדרום לנהר הדנובה. האנדרטה הוצבה כאן בשנת 1981 לציון 1,300 שנים להקמת האימפריה, וזו מהווה את אחד האתרים הלאומיים החשובים בבולגריה המודרנית.
האנדרטה המרשימה ניצבת בנקודה הגבוהה ביותר בפארק הטבע המישור של שומן  , שבגבולותיו נמצאים גם מבצר שומן   ההיסטורי ומערת הפנינה המציעה סיור תת־קרקעי קסום.
העיר עצמה, הנפרסת בעמק שמצפון־מזרח לפארק, משמשת מטיילים בעיקר בתור נקודת עצירה לילית, אך בהחלט אפשר להפיק מהעצירה מספר שעות של סיור בין אתרים היסטוריים מעניינים. בראש הרשימה בולט מסגד טומבול   המכונה גם מסגד השריף חליל פאשה, הוא המסגד הגדול ביותר בבולגריה, שמורכב ממספר מבנים ומגיע לגודל כולל של 1,730 מ"ר. במרחק הליכה קצרצר ממנו ניצב מגדל השעון העירוני   המרשים שנבנה במאה השמונה־עשרה ובתוכו עדיין פועל מנגנון השעון המקורי. בפינת הרחובות Saedinenie ו־Stefan Yanev, ממש בסמוך למגדל, ניצב מבנה אבן מלבני מעוטר גג רעפים. זהו הקורשון צ'שמה  , או בתרגום לעברית מזרקת העופרת. האגדה מספרת כי יריעות העופרת, מהן מורכב גג המזרקה, נוצקו מתחמושת עות'מאנית שהומסה לאחר שהסולטאן הורה על הפסקת שפיכות הדמים באזור.
אם תרצו לגלות זוויות חדשות אודות ההיסטוריה המקומית - בקרו במוזיאון להיסטוריה בשומן  , שם מוצגים על־פני 2,600 מ"ר קרוב ל־9,000 מייצגים היסטוריים וארכאולוגיים שנאספו הנה מכל רחבי המחוז. אך אם מאסתם בעתיקות ותרצו להכיר את ההיסטוריה המודרנית יותר של העיר - הגיעו לסיור קצר בבית־מוזיאון פנאיוט וולוב   המוקדש לזכרו של אחד ממנהיגי התחייה הלאומית הבולגרית בצפון המדינה. בבית־מוזיאון וסיל קולארוב  , הממוקם במערב שוּמֶן, תוכלו לערוך היכרות עם חייו פועלו של מנהיג המפלגה הקומוניסטית הבולגרית, אשר כיהן כנשיא וכראש ממשלת בולגריה בשלהי שנות ה-40 של המאה ה-20.
בצידה המזרחי של העיר בקרו בכיכר בולגריה   והאנדרטה הרוסית שנועדה לשמש תזכורת לתרומה הרוסית לשחרור בולגריה מידי הכיבוש העות'מאני בסוף המאה התשע־עשרה. מהכיכר תוכלו להיכנס אל תוך צנטרלן פארק  , שכשמו כן הוא הפארק המרכזי של שוּמֶן ומהווה מקום מפגש פופולרי עבור תושבי העיר.
ואם תרצו להעסיק את הילדים למספר שעות, שימו פעמיכם לגן החיות של שומן  . אמנם לא מדובר באחד מגני־החיות המוצלחים בבולגריה, אבל בהחלט תוכלו ליהנות כאן מחצי יום כיף עם הילדים. מתקני הגן מיושנים למדי, אבל החיות, כך מבטיחים עובדי המקום, זוכות לטיפול מסור.
שוּמֶן - ממעוף הציפור
שוּמֶן - ממעוף הציפור
צילום: Klearchos Kapoutsis / CC BY 2.0
שוּמֶן - ממעוף הציפור
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת