דלג לתוכן
plane
אתרים
nos-kaliakara#ed3a8bכף קליאקרה

כף קליאקרהשמורה ארכאולוגית

Nos Kaliakara

כף קליאקרה ממעוף הציפור
כף קליאקרה ממעוף הציפור
צילום: Spiridon MANOLIU / Public Domain
  • כתובת‎9660 Kavarna
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • נגיש לכסאות גלגלים. [האתר נגיש עד לגרם המדרגות המוביל אל מסעדת Castello di Kaliakra]
  • שעות פתיחהמדי יום 09:00-20:00
  • ניווט אל כף קליאקרה
שמורה ארכאולוגית הממוקמת באזור הצפוני של רצועת החוף של בולגריה. השמורה היפיפייה ניצבת על לשון יבשה הררי ומוקפת במימיו המרצדים בגווני כחול-טורקיז של הים השחור. לאתר מגיעים תיירים ומקומיים רבים מאתרי הנופש שמכיוון דרום: חולות הזהב, אלבנה וורנה, כמו גם מבקרים מרומניה השכנה מצפון. בעוד כיום נודע המקום כאתר תיירותי פופולרי באזור הים השחור, שימש בימי עבר כמבצר תראקי ולאחר־מכן הפך לבסיס עבור הכוחות הצבאיים של האימפריה הרומית. גם בימי הכיבוש העות'מאני שימש המבצר כנקודה אסטרטגית משמעותית, ואילו כיום פועל בשטחה בסיס צבאי סגור.
משמעות השם של השמורה, קליאקרה, היא המבצר היפה ביוונית ביזנטית. כפי שמבטיח שם המקום - מדובר בשמורה ארכאולוגית ושמורת טבע מהיפות בבולגריה. לצד שרידי המבצר שחלקם נבנו עוד בשלהי המאה הרביעית לספירה, תמצאו כאן ארבע־מאות מיני צמחים ו־310 מיני ציפורים, חלקן נדירות ומגיעות הנה רק בימי הסתיו והאביב בעונת הנדידה. במימי המפרץ היפה תוכלו להבחין מעת לעת בדולפינים או בקורמורנים, עופות מים שחורים-לבנים.
בצדו הימני של החניון ניצבת אנדרטת האדמירל פיודור אושקוב  , מפקד הצי הרוסי שלחם בקרב כף קליאקרה (ראו מסגרת להלן). ממתחם החנייה יוביל אתכם שביל סלול סביב שרידי המבצר העתיק, דרך שער הכניסה המרשים ועד לקצה הלשון היבשתית. לאורך השבילים ניצבים דוכני מזכרות חביבים, ואילו בצדה המזרחי של הכף תוכלו לעצור לקפה ומאפה במסעדת Castello di Kaliakra   הכוללת טרסת תצפית מרהיבה אל הים. לצד המסעדה פועל מוזיאון קליאקרה   החינמי, בו מוצגים שרידים ארכאולוגיים ובמרכזו דגם משוחזר של המבצר ההיסטורי. בקצה השמורה תוכלו לרדת אל קפלת הסלע ניקולאס הקדוש   הצופה אל הים. לקשת האבן הצמודה לקפלת הסלע מיוחסת אגדה מקומית שגורסת כי בראשית ימי הכיבוש העות'אמני בבולגריה הגיעו הנה ארבעים בתולות שנאספו מהכפרים הסמוכים וביקשו למצוא דרך שלא ליפול בידי הכובשים המוסלמים. לאחר שדנו במצבן החליטו לקשור את שערן האחת לרעותה וקפצו יחד אל מותן מקצה הצוק.

קרב על המים

בשמיני באוגוסט 1791 יצא האדמירל פיודור אושקוב מהעיר סבסטופול בראש צי רוסי שכלל חמש־עשרה ספינות קרב ושתי פריגטות (משחתות), והפליג עמן אל עבר כף קליאקרה, שם עגנו הכוחות העות'מאניים־אלג'יראיים. היו אלו ימי המלחמה הרוסית־עות'מאנית שהתרחשה בשנים 1787-1792, ולקרב שעתיד היה להתרחש בין הכוחות הייתה השפעה אדירה על תוצאות המלחמה.
כעבור שלושה ימים, ב־11 באוגוסט, הגיע הצי הרוסי אל חופי בולגריה. למרגלות כף קליאקרה חיכה להם הצי התורכי עליו פיקד חוסיין פאשה. הכוחות העות'מאניים עגנו בשלוש שורות מקבילות לחוף וכללו יותר משלושים כלי שייט. החיסרון המספרי לא הרתיע את האדמירל הרוסי, וזה הורה לכוחותיו להתקדם אל עבר הלשון היבשתית.
הקרב בין הכוחות החל בשעה 14:25, כאשר הרוסים הפתיעו את האויבים ושטו בשלושה טורים בין כלי השייט שלהם (כך נבצר מהם לירות בספינות הרוסיות מתוך חשש לפגוע בכלי השייט של עצמם). מיד לאחר מכן הסתובבו כלי השייט הרוסים במפתיע, הסתדרו בשורה אחת ותקפו את העות'מאנים בצוותא. במהלך הקרב נהרגו עשרות חיילים משני הצדדים וכלי שייט רבים נפגעו. בשעה 20:30 סובב המפקד העות'מאני את ספינותיו והשיט את הכוח המובס בחזרה לאיסטנבול. הקרב בכף קליאקרה חתם למעשה שרשרת תבוסות צבאיות של התורכים והוביל לחתימת הסכם שביתת נשק וחתימת הסכם שלום ביאשי שברומניה בינואר 1792.
כף קליאקרה ממעוף הציפור
כף קליאקרה ממעוף הציפור
צילום: Spiridon MANOLIU / Public Domain
כף קליאקרה ממעוף הציפור
מימי התכלת-טורקיז של הים השחור למרגלות כף קליאקרה
מימי התכלת-טורקיז של הים השחור למרגלות כף קליאקרה
צילום: Bella Koren / ©
מימי התכלת-טורקיז של הים השחור למרגלות כף קליאקרה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת