דלג לתוכן
plane
אתרים
motana#ed3a8bמונטנה

מונטנהעיר

Motana Монтана

מונטנה
מונטנה
צילום: Пакко / CC BY-SA 3.0
בעיר הצפון־מערב בולגרית מתגוררים קרוב לחמישים אלף תושבים, אך נראה כי החל מהיווסדה בשנת 160 לספירה, שונה שמה כמעט אותו מספר פעמים. טוב, אולי קצת הגזמנו, אבל בהחלט מדובר בעיר ששמה שונה הרבה מאוד פעמים לאורך השנים.
בראשית המאה הראשונה לספירה נכבש האזור על־ידי האימפריה הרומית והפך לחלק מפרובינקיית מואסיה הבלקנית (Moesia). בשנת 160 הקימו הרומים את העיר קסטרה אד מונטנסיום שבמרכזה מצודה יפה ומרכז מסחרי. במאה החמישית לספירה התיישבו באזור שבטים סלאביים ושמה של העיר שונה לקוטלוביצה. השינוי הבא התרחש בימי הכיבוש העות'מאני באזור - אז נודע המקום בשם קוּטְלוׁפְצָ'ה. בשנת 1890 שונה השם לפרדיננד, לכבוד הנסיך פרדיננד הראשון, ואילו בימי השלטון הסובייטי הוחלט לקרוא לעיר מיכאילובגראד לזכר אחד ממנהיגי המרד הקומוניסטי הכושל שהתרחש בשנת 1923. את שמה העדכני, מונטנה, קיבלה העיר בשנת 1993 כמחווה לשם הרומי המקורי.
על אף סיפורה ההיסטורי המעניין, מונטנה של המאה ה־21 היא עיר אפרורית למדי שלא מושכת אליה תיירים רבים. מהעיר אפשר להגיע בקלות לאגם אוגוסטה המלאכותי, או לעצור למנוחה לילית בדרך ליעד מעניין באזור הצפוני של המדינה. אולם, דווקא כיוון שמדובר בעיר לא תיירותית במיוחד, מפתיע לגלות בה כמה פנינים חבויות שעשויות לעניין את חובבי ההיסטוריה והארכאולוגיה.
שרידי קסטרה אד מונטנסיום  , המצודה הרומית שהוקמה בשנת 160 לספירה, ניצבים על תל המצודה בסמוך לנהר אוגוסטה. הרומאים הקימו את המצודה דווקא כאן על־שום ריבוי משאבי הכסף והזהב באזור הנהר, ויחידות צבאיות נשלחו הנה ללא הרף להגן על גבולות הפרובינקיה. סביב המצודה התפתחה עיר של ממש שנהנתה משגשוג חקלאי ומסחרי. במאה השלישית לספירה שימשה המצודה להדיפת המתקפות החוזרות והנשנות של השבטים הגותיים, והצליחה לעמוד במשימה עד למאה החמישית לספירה, אז נחרבה בפשיטות השבטים הסלאבים והאווארים הקווקזים. כיום פתוח האתר הארכאולוגי לכל, ומציע הצצה אל שרידי המצודה הרומית העתיקה ומבנים שונים בסביבתה לרבות שערים, מגדל, מקדש, מתקנים צבאיים ועוד.
אתר המצודה העתיקה מנוהל על־ידי המוזיאון להיסטוריה במונטנה  , גם אליו כדאי להגיע לסיור קצר, שם תוכלו להתעמק בהיסטוריה האזורית מימי קדם ועד לימי התחייה הלאומית הבולגרית.
מרכז העיר כאמור חסר ייחוד, אך נעים מאוד לטייל בה בעיקר באזור כיכר ז'רביצה   במרכזה פועלות מזרקות יפות, ובפארק מונטנסיום   שממערב לה.
ובגזרת המסעדות והבילויים מככב בית הקפה The HUB   בו פועלת מכונת ג'וקבוקס שתהפוך את היציאה לחוויה מוזיקלית.
מונטנה
מונטנה
צילום: Пакко / CC BY-SA 3.0
מונטנה
מרכז העיר הנאה של מונטנה
מרכז העיר הנאה של מונטנה
צילום: Edal Anton Lefterov / CC BY-SA 3.0
מרכז העיר הנאה של מונטנה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת