דלג לתוכן
plane
אתרים
moshav-lakhish#ed3a8bמושב לכיש

מושב לכיש

Moshav Lakhish

יענקל'ה הירש ממייסדי מושב לכיש, מספר על ראשית דרכה של משפחתו בארץ ועל ייסוד מושב לכיש. "משפחתי הגיעה לארץ בשנת 1939 מגרמניה. ההורים הקימו את מושב בית יצחק ביחד עם קבוצה של עולים מגרמניה. התגייסתי לצה"ל לנח"ל ואחרי הטירונות חברי הגרעין שלנו נשלחו לשדה בוקר, לשמור על ראש הממשלה באותם ימים דוד בן גוריון. בהמשך לשרות הסדיר הגרעין נשלח לשל"ת במושב תדהר שהיה עזוב למעשה. המושב לא היה באזור ספר והוצע לגרעין לעבור למבטחים על גבול רצועת עזה.
זמן קצר אחרי כן, לובה אליאב הגה תכנית ליישב את חבל לכיש וליצור גבול חוסם בפני הפדאיונים בין עזה לחברון, שהיו חודרים לארץ חדשות לבקרים. זו היתה תכניתו של דוד בן גוריון, שהיה בפרישה זמנית מראשות הממשלה, אך לא חדל מלהיות פעיל גם מאחורי הקלעים. היאחזויות לכיש, אמציה ונחושה היו חלק מהתכנית. לובה לקח אותי לגבעה ליד תל א-דוויר ואמר לי: זו הגבעה בשבילכם. ראיתי את כל היופי הזה, והשבתי לו במקום: זה בשבילנו (!). הביקור של הגרעין שלנו במקום היה אהבה ממבט ראשון, וגרעין רגב החליט להתיישב במקום. שני הגרעינים האחרים היו גרעין ערבה שהגיע מעין גדי, שם עבדו בחפירות מצדה, וגרעין אשל שהצטרף מאוחר יותר והגיע מהיאחזות נח"ל תרשיש היא שארם-א-שייח (1956).
ביום 8 ביוני 1955 עלינו לקרקע. בטקס העליה לקרקע השתתפו מכובדים רבים כולל שמעון פרס שהיה באותם ימים מנכ"ל משרד הביטחון. בתחילה הוקמה במקום היאחזות למשך שנה. בהמשך התנהלנו כמו קיבוץ או "מושבוץ" בלשון של אותם ימים. האזור היה מסוכן ושניים מחברינו משה שרף ז״ל, ואברהם זהבי ז"ל נרצחו באותה תקופה בשדות הפלחה. שאבנו מים מבארות בעומק של 12-10 מטרים שנשארו באזור. המים לא הספיקו לחלקאות ואישרו לנו צינור בקוטר "6 שהביא מים מקרית גת. לצרכי חקלאות זה היה צינור קטן. נסעתי ביחד עם חבר לירושלים למשרדו של לוי אשכול, שהיה אז שר החקלאות. רענן וייץ המנהל הכללי של המחלקה להתיישבות ולובה אליאב נכחו בפגישה. הסברנו להם שאנחנו צריכים צינור של "10. אחרי הדיון לוי אשכול אמר לחבריו: " די קינדערלך צודקים - הילדים צודקים". וכך הניחו צינור "10 למושב. מדרום למושב יש רמה עם שטחים פתוחים שבהם התאמן חיל השיריון. וקראנו לה רמת שיריון.

בפברואר 1960 המושבוץ הפך למושב. רוב המשפחות שהצטרפו במהלך השנים הגיעו באופן עצמאי, ולא באופן מאורגן, למעט מצטרפים מקיבוץ האון. ההצטרפות העצמאית הביאה עימה משפחות מכל התפוצות. כחלק מתהליך טבעי של צמיחת היישוב, נישאו חברי ההיאחזות, והצטרפו משפחות צעירות שעבדו קשה כדי לשרוד את היומיום, הן מבחינת הפרנסה, והן מבחינת תחושת הביטחון. למרות שהקהילה לא התנהלה כקיבוץ, אימצנו דברים מהתפיסה השיתופית-קיבוצית של הימים הראשונים. עד היום נותרו על כנם - ציון משותף של חגים, שנת הבר מצווה והעזרה ההדדית, והם משמעותיים בהתנהלות היומיומית במושב".

מושב לכיש מבסס את פרנסתו על חקלאות וחבריו מעבדים כ-6,000 דונם של כרמים. הענבים משווקים תחת המותג ענבי טלי המשווק של התוצרת החקלאית של המושב, מותג מוכר בכל בית בישראל. בשנת 2022 נוסדה התאגדות חקלאית בצפון הארץ שמטרתה לגדל ענבי מאכל בצפון המדינה. אנשי לכיש ברכו על היזמה.
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת