דלג לתוכן
plane
אתרים
lower-manhattan#ed3a8bדאון טאון מנהטן

דאון טאון מנהטןמסלול הליכה

Lower Manhattan

דאון טאון מנהטן (מנהטן תחתית) מלמעלה
דאון טאון מנהטן (מנהטן תחתית) מלמעלה
צילום: subherwal / CC BY 2.0
אין מקום טוב יותר ללמוד בו על ההיסטוריה והאדריכלות של התפוח הגדול מאשר דאון טאון מנהטן (באנגלית משתמשים גם במונח Lower Mannhattan - מנהטן תחתית). זה המקום שבו הכל התחיל במאה ה־17, כשההולנדים הקימו את ניו אמסטרדם באזור שבו שוכן היום המרכז הפיננסי, הלב העסקי של ניו יורק, המשופע בגורדי שחקים נודעים. כאן גם התרחשו אירועים ששינו את פניה של העיר ושל העולם כולו, בהם למשל פיגועי ה־11 בספטמבר. רק כאן תוכלו לטייל בין כנסיות עתיקות, ציוני דרך היסטוריים וגורדי השחקים המרתקים של מרכז הסחר העולמי שהוקם מחדש אחרי הפיגועים.
‏ צאו מתחנת City Hall   אל ברודווי (Broadway), הקצה הדרומי של השדרה שבמרכזה שוכן רובע התיאטראות. לכו דרומה (כלומר, כשפארק העירייה משמאלכם).

 תוספת: לפני שתתחילו במסלול תרצו אולי לטייל קצת בפארק העירייה ‏  הצמוד לתחנת City Hall  . בפארק המטופח יש מזרקות וגנים יפים, ובקצה הצפוני שלו ניצב בית עיריית ניו יורק ‏ , בניין אלגנטי בסגנון ג'ורג'יאני וצרפתי שנבנה ב־1803 ומאכלס את משרדי ראש העיר ומועצת העיר.


כעבור כשמונים מ' תראו מעברו האחר של הרחוב את בניין ווּלווֹרת' ‏ . הבניין , המתנשא לגובה 241.4 מ', החזיק בתואר הבניין הגבוה בעולם בשנים 1913-1930. הוא מעוצב בסגנון ניאו־גותי המזכיר מגדל של קתדרלה ולכן כשנחנך כינו אותו "קתדרלת המסחר". אחד מדייריו המפורסמים של הבניין היה הפיזיקאי והממציא ניקולה טסלה.
חצו את הכביש אל הבניין ואם אפשר, הציצו אל הלובי המפואר, שתקרתו הקמורה מעוטרת בפסיפס של כחול וזהב (הכניסה לבניין אפשרית רק במסגרת סיור מודרך בתשלום, אליו יש להזמין מקום מראש). המשיכו ברחוב ברודווי לאותו כיוון ולאחר שתחצו את הרחובות Barclay ו-Vessey תראו מימינכם את קפלת פאולוס הקדוש ‏ . בכנסייה משנת 1766, הוותיקה ביותר במנהטן, התפלל ג'ורג' וושינגטון ביום השבעתו לנשיא בשנת 1789.

המשיכו באותו כיוון ובצומת הקרוב פנו ימינה לרחוב פולטון (Fulton). מיד אחרי שתחצו את רחוב Church תמצאו את עצמכם במרכז הסחר העולמי החדש ‏ , המחליף את שבעת הבניינים של מרכז הסחר העולמי, בהם מגדלי התאומים (Twin Towers) שקרסו בעקבות מתקפת הטרור ב־11 בספטמבר 2001. משמאלכם תראו את מרכז הקניות Westfield World Trade Center   הממוקם באוֹקוּלו‎ס (Oculus), מבנה עתידני מרהיב שתכנן האדריכל הנודע סנטיאגו קָלָטרָוָוה. זהו הקניון הגדול ביותר בדאון טאון.

המשיכו ברחוב פולטון הרצוף גורדי שחקים מרשימים. משמאלכם תראו את בריכות ההשתקפות של האנדרטה לפיגועי ה־11 בספטמבר ‏ , אליהן תשובו בהמשך. בינתיים פנו ימינה אל West St והיכנסו למגדל החירות , המכונה גם בניין וואן וורלד ‏  (One World). בניין הפלדה והזכוכית, שהושלם בשנת 2014, הוא כיום הגבוה ביותר בחצי הכדור המערבי: הוא מתנשא לגובה של 541 מ', שהם בדיוק 1776 רגל - מחווה לשנת הכרזת העצמאות של ארצות הברית. בראש המגדל, בקומות 100-102, תוכלו ליהנות מתצפית של 360 מעלות על העיר לצד תצוגות מולטימדיה אינטראקטיביות. בתצפית יש גם מסעדה, בר ובית קפה.
צאו מהבניין ופנו שמאלה ב-West St. חצו את רחוב פולטון ומיד תראו שוב משמאלכם את האנדרטה לפיגועי ה־11 בספטמבר ‏ . טיילו בפארק ההנצחה והתרשמו מבריכות ההשתקפות, שעל המעקות המקיפים אותן חקוקים שמות הנספים.

מפארק ההנצחה צאו לרחוב Liberty שבעברו האחר ופנו שמאלה. חצו את Greenwich St והמשיכו ברחוב הרצוף גורדי שחקים ומבנים עתיקים. עברו על פני פארק זוּקוֹטי ‏  - רחבה המשובצת במספר עצים, ספסלים וערוגות פרחים, לצד דוכני אוכל רחוב ומזכרות - ומיד אחריו פנו ימינה לברודווי. כעבור כ־160 מ' תראו מימינכם את כנסיית השילוש הקדוש ‏  הנאו-גותית, שבראשה מתנוסס צריח מחודד. כדאי להציץ לחלל הפנים ולטייל בחצר הכנסייה, שם נקבר בין השאר אלכסנדר המילטון, אחד מ"אבות האומה" של ארה"ב וגיבור המחזמר הטרנדי הקרוי על שמו.

צאו מהכנסייה, חצו את הכביש והיכנסו לרחוב שהוא לב הרובע הפיננסי של ניו יורק - וול סטריט ‏  (Wall Street). לכו בין הבניינים הגבוהים ברחוב הצר עד שתראו משמאלכם את ההיכל הפדרלי ‏ , מבנה ניאו־קלאסי עם עמודים דוריים וכיפה עגולה. בחזית ניצב פסל של ג'ורג' וושינגטון, שבשנת 1789 הושבע כאן, על מדרגות הבניין, לנשיא הראשון של ארצות הברית.
 תוספת: אם אתם מתעניינים בהיסטוריה האמריקאית, כדאי להיכנס לתוך ההיכל הפדרלי, כי בפנים מוצגות תערוכות מעניינות על התפקיד ששיחק אזור דאון טאון מנהטן בתולדות האומה.

כשתפנו את גבכם למדרגות ההיכל הפדרלי ‏  תראו מולכם, בפינת Broad St את בניין הבורסה לניירות ערך ‏ , אולי הבורסה החשובה בעולם. המבנה, שהוקם בשנת 1903, מתהדר בחזית מרשימה עם עמודים קורינתיים. מול הבורסה תוכלו לראות את הפסל "ילדה חסרת פחד", שהוצב במקור מול פסל השור המסתער ‏  והועבר לכאן ב-2018. המשיכו באותו כיוון ובצומת הקרוב פנו ימינה ל-Exchange pl. כעבור כ־130 מ' פנו שמאלה לברודווי ולכו כ־150 מ' עד שתראו מולכם את פסל השור המסתער ‏  העשוי ברונזה. שור מסתער הוא הסמל המקובל לשוק מניות עולה, וכך הפך הפסל לסמל הרשמי של המרכז הפיננסי בוול סטריט.

אחרי הצילום המתבקש עם השור המשיכו בברודווי (קחו את הענף השמאלי במזלג) ובצומת הראשון פנו שמאלה לרחוב Beaver. בפנייה השנייה קחו ימינה לרחוב Broad ואז פנו שמאלה לרחוב South William. מהרחוב פנו כמעט מיד ימינה לסמטה המרוצפת אבן Coenties Alley.
חלפו על פני כמה ספסלי רחוב עד שתראו משמאלכם את המקטע המזרחי של רחוב סטון ‏ , אחד הרחובות העתיקים ביותר בניו יורק, שהחל את דרכו ב־1658 כרחוב המרוצף הראשון בניו אמסטרדם ההולנדית. פנו שמאלה והיכנסו למדרחוב הצר, המקסים ומלא האווירה, ששוחזר בסוף המאה הקודמת לאחר שנים של הזנחה והוגדר כרובע היסטורי לשימור. לאורך המדרחוב ניצבים בתי לבנים אדומות ובהם מסעדות רבות - מקום נהדר לארוחה טובה וסיום הולם לטיול ברובע שמחבר את העבר, ההווה והעתיד.
דאון טאון מנהטן (מנהטן תחתית) מלמעלה
דאון טאון מנהטן (מנהטן תחתית) מלמעלה
צילום: subherwal / CC BY 2.0
דאון טאון מנהטן (מנהטן תחתית) מלמעלה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת