דלג לתוכן
plane
אתרים
lom15#ed3a8bלום

לוםעיר

Lom Лом

כיכר החירות - לב עיר־הנמל לום
כיכר החירות - לב עיר־הנמל לום
צילום: Stefankarakashev / Public Domain
עיר־נמל בצפון־מערב בולגריה הממוקמת במרחק 56 ק"מ דרום־מזרחית לווידין וכ־160 ק"מ מצפון לסופיה. העיר שוכנת על הגדה הדרומית של נהר הדנובה, והיא השנייה בחשיבותה באזור הנהר, אחרי רוסה שבצפון־מזרח בולגריה.
לום של ימינו לא ניחנת במראה יפה, אך ההיסטוריה שלה מעניינת ופעם הייתה זו עיר ציורית למדי. תחילתה של העיר בימי התראקים שהקימו כאן את ארטנס (Artanes). הגלגול של הרומי של העיר נקרא אלמוס (Almus), אך עד ימי־הביניים לא הצליחו תושבי האזור למנף את חשיבותה. את השגשוג של עיר־הנמל חבים תושבי לום לחיליי הצבא העות'מאני המובס שהפליג הנה על־גבי רפסודות לאחר קרב וינה בשנת 1683, והקימו באזור מאחזים תורכיים. שמה העכשווי של העיר מוזכר לראשונה במסמך משנת 1704. במחצית השנייה של המאה התשע־עשרה נסללה דרך ישירה בין לום לבירת בולגריה, סופיה, ועיר־הנמל הפכה לייצואנית מספר אחת במדינה. העיר הפכה לחלוצת רעיונות הלאומיות והפמיניזם: כאן פרחה תנועת התחייה הלאומית הבולגרית, ובאותה עת הוקמה בעיר ועידת הנשים הראשונה בבולגריה.
את הרוח ההיסטורית של לום תמצאו בעיקר בתערוכת הקבע של המוזיאון להיסטוריה העירוני  . במוזיאון מקובצים ממצאים ארכאולוגיים מימי קדם, תערוכה אתנוגרפית מרשימה, איקונות נוצריות ותצוגת נשקים ששימשו את מובילי תנועת ההתנגדות לעות'מאנים.
גם ברחבי עיר־הנמל נותרו מספר מונומנטים המנציחים את סיפורה של לום: כיכר החירות   היפה שהצדה המערבי ניצבת הצ'יטאלישטה  , מרכז התרבות של העיר המשמש בתור ספרייה, תיאטרון ומרכז קהילתי. זהו המרכז הראשון מסוגו שהוקם בבולגריה שסלל דרך לפיתוח תרבות בולגרית חדשה בכל רחבי המדינה.
מצפון־מערב לכיכר ניצבת קתדרלת עליית מרים   המרשימה, ואילו במעלה רחוב Dunavsa המוביל אל כיכר נצ'אב  , ניצבת אנדרטת הוויווד צקו   לזכר אחד ממנהיגי המרד הסרבי נגד העות'מאנים במחצית השנייה של המאה התשע־עשרה.
מכיכר נצ'אב תוכלו לטייל לאורך פארק הטיילת   שלגדת הנהר, אחד המקומות הנעימים בעיר.

התחנה האחרונה

ללום חלק בצד האפל של סיפור הצלת יהודי בולגריה במלחמת העולם השנייה.
לצורך הצלת יהודי ארצו, חתם הצאר בוריס השלישי על הסכם עם הצורר הנאצי, כי בתמורה להצלת יהודי בולגריה ישלח את האוכלוסייה היהודית של חבלי הארץ שסופחו על־ידי הבולגרים לאחר מלחמת הבלקן השנייה. כמעט 4,500 יהודים נאספו מאזורי הסיפוח ורוכזו בעיר לום, משם נשלחו ב־4 במרץ 1943 בארבע מעבורות שחצו את נהר הדנובה עד לווינה. מווינה נשלחו היהודים ברכבות לקטוביץ שבפולין ומשם אל מותם במחנה ההשמדה טרבלינקה. בחירתו של הצאר הבולגרי להקריב את 4,500 היהודים מתראקיה ומקדוניה בתמורה לחייהם של יהודי ארצו, נתקלת עד היום בביקורת קשה.
כיכר החירות - לב עיר־הנמל לום
כיכר החירות - לב עיר־הנמל לום
צילום: Stefankarakashev / Public Domain
כיכר החירות - לב עיר־הנמל לום
לום בניחוח של פעם
לום בניחוח של פעם
צילום: Aleksandar355 / CC BY-SA 4.0
לום בניחוח של פעם
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת