דלג לתוכן
plane
אתרים
coptic-museum#ed3a8bהמוזיאון הקופטי

המוזיאון הקופטימוזיאון

Coptic Museum المتحف القبطى

המוזיאון הקופטי
המוזיאון הקופטי
צילום: אלינה גצל / ©
המוזיאון הקופטי נוסד בשנת 1908, אחרי שמרקוס סִימָאִיקָה, בן לקהילה הקופטית בקהיר קיבל את ברכתו של הפטריארך הקופטי קיריל החמישי לאסוף, לאצור ולהציג את התרבות הקופטית. בימיו הראשונים התמקם המוזיאון במבני הכנסיות בפוּסטָאט עד לבנייתו של מבנה ייעודי בשטח שבין המגדלים של מבצר בָּבֶל. החל משנות ה-30 של המאה ה-20 זהו המוזיאון הרשמי של התרבות הקופטית הנוצרית במצרים ובו האוסף העשיר ביותר בעולם של תרבות זו.
למוזיאון נכנסים דרך חצר פתוחה ומטופחת המובילה למבנה המוזיאון שחזיתו בנויה מאבן ומדמה חזיתות של כנסיות קופטיות כשמעליה עיטור בדמות שיני חומה. במרכזה של החזית נמצא שער הכניסה שצורתו קשתית עם כותרת מגולפת באבן בצורת צדפה ובה צלב בתוך מדליון. מעל שער הכניסה משקיפה דמותו של ישו בתוך תבליט כשמסביבו מלאכים מכונפים.
למוזיאון שני אגפים בעלי שתי קומות ובמרכז כל אגף חצר פתוחה. התצוגה במוזיאון, מבוססת כרונולוגיה החל מהתקופות הקדומות ועד התקופות המודרניות של הנצרות הקופטית והיא מתחילה בקומה התחתונה משמאל לכניסה. באולם התצוגה הראשון מוצגים שרידיו של מבנה מאתר אהנס (Ahnas) שנמצא כ-120 ק"מ דרומית לקהיר. המבנה, זוהה ע"י ארכיאולוגים בסוף המאה ה-19 ככנסיה קופטית. האתר עצמו קדום מאוד ושימש כאתר פולחן כבר במצרים הקדומה ובעת השלטון היווני-רומי החל לשמש כמקדש לאל היווני הרקלס. בד בבד עם התחזקות הנצרות במצרים, במהלך המאה ה-3 לספירת הנוצרים, שינה את אופיו והפך לכנסייה. המוצגים במקום הם פסלי ותבליטי אבן מהמבנה שזוהה ככנסיה.

באולמות הבאים מוצגים פריטים שנאספו משני אתרים קופטיים קדומים מהמאות ה-6 וה-7. הראשון הוא מנזרו של הקדוש ג'רמיה שנבנה בסָקארָה ושרידיו נחפרו במאות ה 19 וה -20 ממנו נאספו, בין היתר, פסלים ואלמנטים ארכיטקטוניים של המנזר, שימו לב במיוחד לנישות המצויירות שהשתמרו יפה באחת מהן מצוייר ישו המחזיק בספר ומסביבו מלאכים.
המנזר השני שנבנה בבָּווִית, עיירה הנמצאת כ-300 ק"מ דרומית לקהיר, נקרא על שמו של הקדוש אפולו. כל הפריטים המוצגים כאן הם פרי חפירות ארכיאולוגיות בשתי כנסיות שהיו במתחם המנזר.
בקומה העליונה של המוזיאון, באולמות התצוגה המרווחים, מוצגים מיטב פריטי הטקסטיל , כתבי יד, עבודות הצורפות, הפסלים, ציורי האיקונות ועוד של התרבות הקופטית.

אוסף המוזיאון עשיר מאוד ובו מעל ל-16 אלף פריטים - כתבי יד, מטבעות, איקונות, עבודות בעץ, אבן, מתכת, טקסטיל ועוד שרק חלק קטן מהם מוצגים בחללי התצוגה כשהיתר מאוחסנים במחסני המוזיאון. בעת הביקור בין חללי התצוגה, לא ניתן שלא להתרשם מהמבנה המיוחד של המוזיאון. לתקרת עץ המעוטרת בפסיספים וגילופי עץ משובצים ןמרשימים מאוד.

אוסף המוזיאון, כה עשיר שהוא משמש גם למחקר הנצרות הקופטית, ובמקביל נעשים מאמצים רבים לשמר את פריטיו (המוצגים והמאוחסנים) גם לדורות הבאים.
המוזיאון הקופטי
המוזיאון הקופטי
צילום: אלינה גצל / ©
המוזיאון הקופטי
שרידים מאהנס
שרידים מאהנס
צילום: אלינה גצל / ©
שרידים מאהנס
תצוגת מנזר מסָקארָה
תצוגת מנזר מסָקארָה
צילום: אלינה גצל / ©
תצוגת מנזר מסָקארָה
טקסטיל
טקסטיל
צילום: אלינה גצל / ©
טקסטיל
איקונה של מריה וישו
איקונה של מריה וישו
צילום: אלינה גצל / ©
איקונה של מריה וישו
המוזיאון הקופטי
המוזיאון הקופטי
צילום: אלינה גצל / ©
המוזיאון הקופטי
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת