דלג לתוכן
plane
מאמרים

עשר כנסיות שחייבים לראות

- 19/07/2015 מאת מערכת העולם -

מאז ומתמיד היו כנסיות מבנים מרשימים ופורצי דרך, כיאה לייעודן - לפאר ולהלל את אלוהים. בניגוד למבני מגורים או ממשל, נועדו הכנסיות לשרוד מאות רבות של שנים ולשרת עשרות אלפי מאמינים. רבות מהן נבנו במשך מאות שנים, והושקעו בהן משאבים עצומים. במקרים רבים הן מייצגות את פסגת האדריכלות והעיצוב של התקופה. עשר הכנסיות להלן מרשימות כל אחת בדרכה שלה; כמה מהן עתיקות ואחרות בנות זמננו; הן בנויות מחומרים שונים ובסגנונות שונים, אך לכולן משותף חזון אדריכלי ייחודי, תכנון מרהיב ואווירה מעוררת-יראה.

1 לה סאגראדה פמיליה


ברצלונה, ספרד
כנסיית 'המשפחה הקדושה' (La Sagrada Família) היא אתר התיירות הפופולרי ביותר בספרד, ואחד הסמלים הבולטים של ברצלונה. היא נחשבת ליצירה החשובה ביותר של האדריכל הנודע אנטוני גאודי, והוכרזה אתר מורשת עולם של אונסק"ו. בנייתה החלה ב-1883 ונמשכת עד ימינו (היא צפויה להסתיים מתישהו בין השנים 2020-2050).
הכנסייה נבנתה בסגנון המודרניסטה המאפיין את גאודי, ותכנונה הושפע מסגנונות האר-נובו והתחייה הגותית, עם הרבה קווים טבעיים מעוגלים; גאודי מיעט להשתמש בקווים ישרים, בטענה שאינם קיימים בטבע. המבנה העצום והנישא נראה כלקוח מסרט פנטזיה.
התכנון כולו עתיר סמלים: מעל שלוש החזיתות (המסמלים את חייו, מותו ותחייתו של ישו), יתנשאו 12 מגדלים בגובה של כמאה מ' כל אחד (כיום קיימים רק שמונה מתוכם), המייצגים את שליחי הנצרות. חמישה מגדלים נוספים ייצגו את מריה אם ישו ואת ארבעת נושאי הבשורה; במרכזם יתנשא מגדל נוסף בגובה 170 מ',שיסמל את ישו עצמו.
החזיתות מעוטרות קישוטים מורכבים ומפוארים, ופסלים של קדושים, מפלצות וגרגוילים, ואילו חלל הפנים נראה כמו יער, עם עמודים שמזכירים עצים וענפים, ומתהדר בחלונות ויטראז' מרהיבים.
למידע נוסף על לה סאגראדה פמיליה לחצו כאן.

לה סאגראדה פמיליה, ברצלונה, ספרד

לה סאגראדה פמיליה, ברצלונה, ספרד
צילום: Bernard Gagnon / CC BY-SA 3.0


2 האטְלְגְרימסְקירקיָה


רייקיאוויק, איסלנד
כנסיית־הבטון הלבנה והענקית (Hallgrímskirkja) נבנתה בשנים 1945-86. תכנן אותה גוּד'יוֹן סֶמוּאֶלסוֹן (1887-1950), שלא זכה לראותה גמורה. בזמנו היה התכנון יוצא-הדופן שנוי מאוד במחלוקת (הכנסייה נראית כמו ראש-חץ או טיל לפני שיגור לחלל), אך היום זהו אחד האתרים המתוירים בעיר. הכנסייה היא המבנה הגבוה ביותר ברייקיאוויק, וניתן לראותה מכל מקום בעיר, ואפילו למרחק של 20 ק"מ מחוץ לעיר. המגדל המתנשא לגובה 74.5 מ' משמש גם מגדל תצפית, ומשקיף לנוף מרהיב של העיר והסביבה. התכנון הייחודי אמור לשקף את הגיאוגרפיה הייחודית של איסלנד, המתאפיינת בזרמי לבה, בהרים טרשיים ובנופים קרחוניים.
בניגוד לחזית המרשימה, חלל הפנים צנוע ומאופק, כיאה לכנסייה לותרנית. הפרט הבולט היחיד הוא עוגב ענקי, המורכב מ-5275 צינורות.

האטְלְגְרימסְקירקיָה, רייקיאוויק, איסלנד

האטְלְגְרימסְקירקיָה, רייקיאוויק, איסלנד
צילום: Someone35 / CC BY 3.0


3 קתדרלת ואסילי הקדוש


מוסקבה, רוסיה
הקתדרלה הססגונית, שנראית כמו מקבץ של סוכריות על מקל שצץ מתוך הכיכר האדומה, היא אחד הסמלים הבולטים של מוסקבה ושל רוסיה כולה, וכלולה ברשימת אתרי מורשת העולם של אונסק"ו.
שמה האמיתי הוא קתדרלת ההשתדלות שעל התעלה (Собо́р Покрова́ на рву), אך כמעט כולם מכירים אותה בשמה השני, קתדרלת ואסילי המבורך (Собо́р Васи́лия Блаже́нного) או קתדרלת ואסילי הקדוש, על-שם הקדוש הקבור בה.
היא נבנתה בשנים 1555-61 על-ידי איוואן הרביעי ('האיום') כדי להנציח את כיבוש קאזאן.
האגדה מספרת כי איוואן ציווה לנקר את עיני האדריכל פוסטניק יאקובלב, כדי שלא יוכל לבנות מבנה נוסף יפה יותר מהקתדרלה, אך נראה כי האגדה איננה נכונה, כיוון שפוסטניק בנה מספר כנסיות נוספות מאוחר יותר.
הכנסייה נראית כלהבה שעולה השמיימה, תכנון ייחודי, מוזר ומרהיב שאין לו אח ורע באדריכלות הרוסית.

קתדרלת ואסילי הקדוש, מוסקבה, רוסיה

קתדרלת ואסילי הקדוש, מוסקבה, רוסיה
צילום: Christophe Meneboeuf / CC BY 3.0


4 קתדרלת הזוהר הצפוני

אָלטָה, נורבגיה
הכנסייה (Nordlyskatedralen) שוכנת בלב העיירה אָלטָה, במחוז פינמרק שבנורבגיה, 500 ק"מ מצפון לחוג הארקטי. ב-2001 נערכה בעיירה תחרות אדריכלות לבניית כנסייה חדשה שתהווה גם ציון-דרך אדריכלי וסמל לאזור כולו. הדגם שנבחר, בתכנונה של חברת האדריכלות הדנית סמיט-האמר-לאסן ובשיתוף עם החברה המקומית לינק ארקיטקטר, מתהדר בתכנון נועז ששואב השראה מהזוהר הצפוני. הכנסייה, המשתרעת על שטח של 1917 מ"ר, נחנכה ב-2013. המבנה הלולייני, המתנשא לגובה 47 מ', מחופה לוחות טיטניום גליים, שמשקפים את אורות הצפון המרהיבים.
התכנון הייחודי מזכיר מבנה תעשייתי יותר מאשר כנסייה, וחומרי הבניין נבחרו בקפידה: הטיטניום אמנם יקר, אך חזק, קל יחסית, מבריק ועמיד לקורוזיה, כך שהוא משקף כמעט כמו מראה את האורות החורפיים המסתוריים האופייניים לאזור צפוני זה.

קתדרלת הזוהר הצפוני, אָלטָה, נורבגיה

קתדרלת הזוהר הצפוני, אָלטָה, נורבגיה
צילום: DXR / CC BY 4.0


5 בזיליקה די סן מרקו


ונציה, איטליה
הבזיליקה האפלולית, המסתורית והמרשימה (Basilica di San Marco) היא אחת הדוגמאות החשובות בעולם לאדריכלות ביזנטית, ומשלבת בתוכה באופן ייחודי סגנונות אמנות ואדריכלות ממזרח וממערב. היא נחשבת לכנסייה המפורסמת ביותר בוונציה ולאתר חובה לכל תייר בעיר. הכנסייה נבנתה במאה התשיעית בכיכר סן מרקו שבלב ונציה, צמוד לארמון הדוג'ים. על-פי האמונה הנוצרית נקבר בה מרקוס הקדוש, ומכאן שמה. הבזיליקה‏ נבנתה במתכונת של צלב יווני שווה-זרועות, ומעליו חמש כיפות ענקיות.
היא מפורסמת בעיקר בפסיפסים: יותר מ-4000 מ"ר של פסיפסי זהב נוצצים מקשטים את כיפותיה, קירותיה ורצפתה.
בחלל הפנים תוכלו לראות, בין השאר, אוצרות רבים שנבזזו מקונסטנטינופול העתיקה (כמו סוסי הארד המוזהבים של מרקוס הקדוש) ואת תמונת המזבח המשובצת באבני-חן פאלה ד'אורו.

בזיליקה די סן מרקו, ונציה, איטליה

בזיליקה די סן מרקו, ונציה, איטליה
צילום: Ricardo André Frantz / CC BY-SA 2.5


6 קתדרלת נוטרדאם


פאריז, צרפת
קתדרל דה נוטרדאם דה פּארי (Cathédrale de Notre Dame de Paris - קתדרלת גבירתנו של העיר פאריז) היא יצירת מופת של אדריכלות גותית צרפתית, והאתר המתויר ביותר מבין האתרים החינמיים בעיר: מעל 14 מיליון תיירים מבקרים כאן מדי שנה.
הכנסייה שוכנת באיל דה לה סיטה, אי בלב נהר סן שבלב פאריז, ומשמשת מקום מושבו של הארכיהגמון של פאריז. המבנה הנוכחי הושלם בתחילת המאה ה-14, ונבנה על שרידי כנסיות קדומות, באתר ששימש לפולחן במשך אלפיים שנה.
הקתדרלה מפורסמת, בין השאר, בגודלה העצום: אורכו של חלל הפנים 130 מ', רוחבו 48 מ' וגובהו 35 מ', ויש בו מקום ל־6000 מתפללים ויותר.
עם המאפיינים המרשימים ביותר של הקתדרלה נמנים חלונות הרוזטה היפהפיים, המפלצות והגרגוילים המפחידים המעטרים את המגדלים, והיער המרהיב של הקשתות הדואות המעוטרות התומכות בקירות ובגג.
הקתדרלה שימשה גם רקע לרומן הראשון של ויקטור הוגו, 'הגיבן מנוטרדאם', בו תוארו עלילותיו של הגיבן האומלל קווזימודו, האחראי על מגדל הפעמונים של הקתדרלה.

קתדרלת נוטרדאם, פאריז, צרפת

קתדרלת נוטרדאם, פאריז, צרפת
צילום: Jean-Pierre Bazard / CC BY-SA 3.0


7 בזיליקת פטרוס הקדוש


רומא, איטליה
אם בכנסיות עסקינן, אי אפשר להשאיר מחוץ לרשימה את 'אם כל הכנסיות': הבזיליקה (Basilica Sancti Petri) הרנסאנסית היא המבנה המרכזי של קריית הוותיקן, אחד האתרים הקדושים ביותר לנצרות והכנסייה הגדולה בעולם (היא יכולה להכיל 60,000 איש). מעבר להיותה אתר צליינות ראשון במעלה, הבזיליקה היא אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר ברומא ובאיטליה כולה, וסמל בולט בקו הרקיע של רומא.
על-פי המסורת הנוצרית קבור בה פטרוס הקדוש, שהיה אחד משליחיו של ישו והאפיפיור הראשון.
הבזיליקה נבנתה בשנים 1506-1626 על שרידיה של כנסיות קדומות יותר, ועוטרה ביצירותיהם של גדולי האמנים האיטלקיים.
על הבזיליקה חולשת הכיפה הגבוהה ביותר בעולם, בתכנונו של מיכלאנג'לו; היא מתנשאת לגובה של כ-137 מ', וקוטרה כ-41 מ'.

בזיליקת פטרוס הקדוש, רומא

בזיליקת פטרוס הקדוש, רומא
צילום: Sébastien Bertrand / CC BY-SA 2.0


8 קפלת האקדמיה של חיל האוויר


קולורדו, ארה"ב
המבנה הייחודי הזה (Air Force Academy Cadet Chapel), המורכב מ-17 צריחים זהים הצמודים זה לזה, שוכן באקדמיה של חיל האוויר האמריקני, מצפון לקולורדו ספרינגז. הוא תוכנן על ידי האדריכל וולטר נֶץ', ובנייתו הושלמה ב-1962. הקפלה היא אתר התיירות מעשה ידי אדם הפופולרי ביותר בקולרדו; מדי שנה מבקרים בה יותר מחצי מיליון איש. המבנה הקלאסי נחשב לאחת הדוגמאות הטובות בעולם לאדריכלות מודרניסטית.
עם זאת, מה שמייחד את מבנה הפלדה והזכוכית הוא לאו דווקא האדריכלות אלא התוכן: האקדמיה ביקשה לספק מקום תפילה לבני כל הדתות, ולכן כללה במבנה קפלה קתולית, קפלה פרוטסטנטית, בית כנסת, מקדש בודהיסטי, מסגד ואולמות נוספים לבני דתות קטנות יותר.
ב-2011 הקצתה האקדמיה מחוץ לקפלה מקום פולחן גם עבור מאמינים ב'דתות אדמה' למיניהם, כמו פאגאניזם, וויקה, דרואידיזם ועוד; 'מעגל הנץ' (Falcon Circle) הוא מתחם פתוח ובו מעגל סלעים בסגנון סטונהנג'.

קפלת האקדמיה של חיל האוויר, קולורדו

קפלת האקדמיה של חיל האוויר, קולורדו
צילום: Carol M. Highsmith / Public Domain


9 כנסיית קורות-העץ בּוֹרגוּן


לארדאל, נורבגיה
בנורבגיה השתמרו 28 כנסיות סטאב (כנסיות קורות-עץ מתקופת הוויקינגים), וכנסייה זו (Borgund stavkirke) היא אחת הנודעות, המצולמות והשמורות שבהן. הכנסייה כמעט ולא השתנתה כלל ממועד בנייתה (מתישהו בסוף המאה ה-12 או בתחילת המאה ה-13), ומגדל הפעמונים שלה הוא המגדל היחיד מעץ שעומד ללא תמיכה חיצונית שעדיין נותר בנורבגיה מימי-הביניים.
הכנסייה נבנתה במתכונת נוצרית, אך כוללת מוטיבים פגאניים; בראשי הגמלונים מציצים ראשי דרקונים שמזכירים את פסלוני החרטום של הספינות הוויקינגיות. סגנון הבנייה הוויקינגי של כנסיות-הקורות מזכיר לתיירים רבים פגודות סיניות.
פנים הכנסייה מעוטר בגילופי עץ עשירים ויפהפיים, ועל הקירות חקוקות כתובות בכתב רוני (סקנדיניבי) עתיק.

כנסיית קורות-העץ בּוֹרגוּן, לארדאל, נורבגיה

כנסיית קורות-העץ בּוֹרגוּן, לארדאל, נורבגיה
צילום: Ximonic / CC BY-SA 3.0


10 הדואומו


מילאנו, איטליה
קתדרלת מילאנו (באיטלקית: Duomo di Milano), השוכנת בכיכר המרכזית של העיר, היא אחת הדוגמאות היפות ביותר לסגנון הגותי באיטליה. זוהי הכנסייה הקתולית השנייה בגודלה בעולם; אורכה 148 מ', גובהה 108.5 מ', והיא יכולה להכיל כ-40,000 מתפללים. החלונות של בית המקהלה הם הגדולים מסוגם בעולם. בנייתה החלה בסוף המאה ה-14 והסתיימה רק ב-1958, עם השלמתו של הצריח ה-135 והאחרון על גג הכנסייה.
מבחוץ נראה מבנה השיש העצום קליל ואוורירי, ואילו בחלל הפנים קבועים חלונות ויטראז' רבים, המקנים לקתדרלה אווירה אפלולית ומסתורית. בקתדרלה מוצגים גם יצירות אמנות ופסלים עתיקים מהמאה הרביעית ואילך. חמש דלתות הברונזה המעוטרות נוצקו כולן על-ידי פָּסלים איטלקיים מפורסמים. מגדל התצפית בראש הקתדרלה משקיף הן אל יער הצריחים והן אל נופי העיר כולה.

הדואומו, מילאנו

הדואומו, מילאנו
צילום: Bernt Rostad / CC BY-SA 2.0

רוצים לקרוא עוד על ברצלונה?
רוצים לקרוא עוד על ספרד?
רוצים לקרוא עוד על מוסקבה?
רוצים לקרוא עוד על רוסיה?
רוצים לקרוא עוד על נורבגיה?
רוצים לקרוא עוד על ונציה?
רוצים לקרוא עוד על מילאנו?
רוצים לקרוא עוד על רומא?
רוצים לקרוא עוד על איטליה?
רוצים לקרוא עוד על איסלנד?
רוצים לקרוא עוד על פריז?
רוצים לקרוא עוד על צרפת?
רוצים לקרוא עוד על ארצות הברית?
עוד על ברצלונה
עוד על ספרד
עוד על מוסקבה
עוד על רוסיה
עוד על נורבגיה
עוד על ונציה
עוד על מילאנו
עוד על רומא
עוד על איטליה
עוד על איסלנד
עוד על פריז
עוד על צרפת
עוד על ארצות הברית
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת