מספטמבר יהיה זול יותר לקנות כרטיס טיסה באתר לופטהנזה מאשר באמצעות סוכני נסיעות או אתרי השוואת מחירים
החברות מקבוצת לופטהנזה הודיעו היום כי החל מ-1 בספטמבר הן יגבו ״עמלת עלות הפצה״ בסך 16 יורו בגין כל כרטיס טיסה שיימכר באמצעות מערכות GDS (מערכות הפצה עולמיות). כיום סוכני הנסיעות מכרטסים כמעט אך ורק באמצעות מערכות GDS, והמשמעות היא שכרטיס טיסה שיירכש אצל סוכן נסיעות יהיה כנראה יקר יותר מכרטיס שיירכש ישירות באתר לופטהנזה. גם אתרי השוואת המחירים ייפגעו.
הסיבה להטלת העמלה היא התשלומים הכבדים שחברות התעופה משלמות לחברות ה-GDS. העלות לקבוצת לופטנהזה לבדה עולה על מאה מליון יורו בשנה.
מי שיירכוש כרטיס טיסה ישירות באתר לופטהנזה או בערוצי שיווק ישירים אחרים של החברה (כמו מרכז ההזמנות הטלפוני או דלפקי לופטהנזה בשדות התעופה) יהיה פטור מהעמלה, וסוכני נסיעות יוכלו להימנע ממנה אם ירכשו כרטיסים ישירות בפורטל הסוכנים של לופטהנזה. הקוץ באליה הוא שמערכות ה-GDS כבר מוטמעות במערכות המיחשוב של הסוכנים, ומעבר לפורטל הישיר של לופטנהזה (או של חברות אחרת שאולי יילכו בעקבותיה) ידרוש השקעות ניכרות.
אם הצעד של לופטנהזה יצליח, הראשונות להיפגע ממנו תהיינה חברות ה-GDS עצמן (אמדיאוס, וורלדספאן, גליליאו וסייבר). השניים בתור יהיו סוכני הנסיעות, שכבר כיום מתקשים להרוויח כסף ממכירת כרטיסי טיסה. במעגל השלישי של הנפגעים יעמדו סוכנויות הנסיעה המקוונות (OTA) כמו סקיי סקנר, קיאק ואחרות, שחלק מהמידע שהן מציגות מקורו בחברות ה-GDS.
ומה עם ציבור הנוסעים?
מצד אחד, הצעד של לופטנהזה לא יוסיף פשטות להליך הקניה. אם עד היום ניתן היה להשוות מחירי טיסות באמצעות אתרי השוואת מחירים (או ליתר דיוק סוכנויות נסיעה מקוונות) כמו סקיי סקנר (ראו למשל את היישום שלהם באתר העולם), הרי שלאחר יישום האסטרטגיה החדשה של לופטהנזה, מי שירצה למצוא את כרטיס הטיסה הזול ביותר, יצטרך לבצע ליתר ביטחון חיפוש גם באתרים של חברות התעופה.
מצד שני, הצעד של לופטנהזה יחשוף לאור השמש את העלויות שמשיתות חברות ה-GDS על תהליך הכרטוס, ויאפשר למי שירצה להימנע מעלויות אלו, לקנות את הכרטיס ישירות מחברת התעופה.
למה הדבר דומה? לכך שבתי העסק יתחילו לגבות מלקוחות עמלה בגין שימוש בכרטיסי אשראי, כדי שהלקוח יוכל לבחור בין הנוחות של שימוש בכרטיס האשראי לבין שיטות אלטרנטיביות לתשלום (כגון מזומן, שיק או העברה בנקאית). מכיוון שהיום עלויות ה-GDS מתומחרות במחיר הכרטיס (כפי שבית עסק מתמחר את עלות השימוש בכרטיס אשראי), הרי שהטלת עמלה על שימוש בשירותי ה-GDS תוכל לאפשר לחברות התעופה להציע בסופו של דבר מחירים זולים יותר בערוץ הישיר. אני בעד.
החברות מקבוצת לופטנהזה שעל טיסותיהן תוטל עמלת עלות ההפצה (Distribution Cost Charge או בקיצור DCC) הן: לופטנהזה, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס, וסוויס.
מקורות: Travel Agent Central, eturbonews