דלג לתוכן
plane
מאמרים

פוליסות ביטוח הבריאות בישראל אינן דורשות (כמעט) רשיון נהיגה בינלאומי

- 19/07/2017 מאת: xאהד שרב -

בהמשך להתלבטות רבת השנים האם צריך או לא צריך רשיון נהיגה בינלאומי בנסיעה למדינות המכירות ברשיון הנהיגה הישראלי, בדקתי את פוליסות ביטוח הבריאות בישראל. בהראל, כלל ופספורט קארד אין דרישה לרשיון רכב בינלאומי. הפוליסה של מגדל דורשת רשיון נהיגה בינלאומי, אבל החברה מבהירה: אנחנו לא בודקים אם לנהג היה רשיון נהיגה בינלאומי, נשנה את תנאי הפוליסה בקרוב

רשיון נהיגה בינלאומי. בלעדיו אין כיסוי לפוליסת ביטוח הבריאות

רשיון נהיגה בינלאומי. בלעדיו אין כיסוי לפוליסת ביטוח הבריאות
צילום: Tony Webster / CC BY 2.0



מה זה אפור, מיושן, ונוסע לחו״ל בכל שנה?

ניחשתם נכון, רשיון הנהיגה הבינלאומי.

אבל האם צריך בכלל להנפיק רשיון נהיגה בינלאומי לפני שנוסעים לחו״ל? האם רשיון הנהיגה הישראלי שלנו אינו מספיק?

בשנים האחרונות התקיים דיון בשאלה הזו, הרלוונטית ל-22 המדינות (כולל ארה״ב), שבהן ניתן לנהוג ברכב פרטי עם רשיון הנהיגה הישראלי בלבד.

משרד התחבורה רצה כמובן להשוויץ בהישגיו הבינלאומיים, ולהראות שרשיון הנהיגה המקומי שלנו מוכר במדינות רבות בעולם. כל מדינה חדשה שמצטרפת להסדר שווה הודעה לעתונות עבור שר התחבורה.

בעלי הזכיון להנפקת רשיונות נהיגה בינלאומיים רצו את ההיפך, וציטטו את... לא אחר מאשר משרד התחבורה עצמו, המזהיר באתר האינטרנט שלו כי: ״לעיתים תגלו כי גם במדינות [המכירות ברשיון הנהיגה הישראל] לא כולם מודעים לכך, ויתכן שחברות להשכרת רכב, המשטרה וכד' ידרשו מכם להציג רישיון בינלאומי״. ״בקיצור״, אומרים לנו המנפיקים, ״זה תחום אפור, ועדיף להוציא 16 ש״ח ולנסוע לחו״ל רגועים״.

מי שלא נרגעו, היו שוחרי תיאוריית הקונספירציה, שזעמם ודאי תודלק בעובדה המצערת שרשיון הנהיגה הבינלאומי תקף לשנה בלבד. ״כל מה שחברות הנסיעות לא מספרות לנו על רישיונות נהיגה בינלאומיים״ זעקה הכותרת בדה מרקר, והכתב בר חיון קבל על כך ש״ישראלים רבים, שלא יודעים כי אין להם כל צורך ברישיון נהיגה בינלאומי... מתפתים להנפיק אחד בכל זאת״.

הגדילה את המהומה הטענה שרשיון הנהיגה הישראלי כלל לא עומד בתקן האירופי, וכי עשרות מליוני השקלים שהושקעו ברשיונות הפלסטיק הישראליים ירדו לטמיון.

אני עצמי התחלתי לפני כשנתיים לכתוב מאמר שניסה לענות על שאלת מליון הדולר (צריך או לא צריך רשיון נהיגה בינלאומי כדי לשכור רכב בחו״ל?), אך משלא הצלחתי להגיע למסקנה חותכת - גנזתי אותו (כעת ניתן למצוא אותו כאן).

ואז, לפתע, חשבתי שהגיע הקץ לויכוח. בקבוצת הווטסאפ ״אמהות לא מודאגות בכלל״, שבה אני חבר לרגל נסיעת בני וחבריו לתאילנד, עלתה השאלה האם ביטוח הבריאות הישראלי יכסה תאונת דרכים שתיגרם בעת רכיבה על טוסטוס ללא רשיון (התשובה: לא). לצורך מתן מענה מוסמך, התיישבתי לקרוא את האותיות הקטנות בפוליסת ביטוח הבריאות של בני (מגדל מסע עולמי פלטינום). ושם - בעמוד חמישה עשר - מצאתי את רשימת החריגים, שבעטיים לא תשלם חברת הביטוח תגמולים וביניהם: תאונת דרכים אשר אירעה למבוטח שנהג בכלי רכב מנועי בלי רישיון נהיגה מקומי בתוקף בארץ האירוע, או בלי רישיון נהיגה בינלאומי תקף, גם אם בארץ האירוע לא נדרש רישיון נהיגה.

חריג 10.9 לפוליסת ביטוח הבריאות של מגדל: החברה לא תשלם לנפגע תאונת דרכים שנהג ללא רשיון נהיגה בינלאומי?

חריג 10.9 לפוליסת ביטוח הבריאות של מגדל: החברה לא תשלם לנפגע תאונת דרכים שנהג ללא רשיון נהיגה בינלאומי?


מבחינתי, הסעיף הזה הכריע את הכף. אם יש סיכון שפוליסת ביטוח הבריאות לא תפצה נהג שנפגע בתאונת דרכים, הרי שחובה להנפיק רשיון נהיגה בינלאומי לפני הנסיעה.
ליתר ביטחון (ותודות להערות מצד קוראים חדי עין) בדקתי את פוליסות ביטוח הבריאות של שחקנים מובילים אחרים בשוק (הראל, כלל וסוכנות הביטוח פספורט קארד) ומצאתי להפתעתי שהן אינן דורשות רשיון נהיגה בינלאומי. הראל וכלל מסתפקות ברשיון מקומי ו/או ישראלי ו/או בינלאומי. פספורט קארד כלל לא מציגה דרישה לרשיון נהיגה עבור ביטוח הבריאות (אבל כן עבור ביטוח ביטול ההשתתפות העצמית).

כדי לפתור את התעלומה, פניתי לאלי הרוש, מנהל ביטוחים קבוצתיים ונסיעות לחו״ל במגדל:

האם מגדל אי פעם לא פיצתה נפגע בתאונת דרכים, אשר החזיק ברשיון נהיגה ישראלי תקף, רק משום שלא היה בידו רשיון נהיגה בינלאומי?
בחמש השנים מאז שאני בתפקיד שילמנו ב-100% מהמקרים.

האם במקרה של תאונה מגדל בכלל בודקת אם יש למבוטח רשיון נהיגה בינלאומי?
לא, רק אם יש רשיון ישראלי וגם זה לא תמיד, כי ישנן מדינות שרשיון נהיגה רשמי לא נדרש כלל.

האם נוכח זאת שנוסח הפוליסה שלכם מחריג היום את מי שאין לו רשיון נהיגה בינלאומי, תשקלו לעדכן את הפוליסה?
בהחלט. כבר טיפלנו בנושא מול האוצר (שינוי תקנות שנכנס לתוקף ב-3.9.17). הנוסח החדש יהיה זהה לנוסח בחברות המתחרות.

ומה אם מישהו נהג בחו״ל ברכב בלי שהיה בידו רשיון נהיגה כלל?
קשה לענות על כך באופן גורף. כל מקרה לגופו. אין כאן מדיניות אלא אנחנו מנסים להפעיל הגיון בריא ואנושיות.

ניתן אם כך לסכם ולומר שפוליסות ביטוח הבריאות שנבדקו אינן דורשות רשיון נהיגה בינלאומי, ובמקרה של מגדל - הדרישה לרשיון בינלאומי אינה נאכפת ותבוטל בקרוב.

- אז אפשר לנסוע לחו״ל בלי רשיון נהיגה בינלאומי במדינות המכירות ברשיון הנהיגה הישראלי?

- אי אפשר לענות על כך בחיוב מכיוון שעדיין נשארו סימני השאלה העולים גם מאתר משרד התחבורה (חברות ההשכרה וגופי אכיפה בחו״ל עלולים להערים קשיים). פרט לכך, יש לבדוק גם את סוגיית ביטוח הרכב, הנרכש בדרך כלל מחברת ההשכרה בחו״ל. ביחד, עדיין נראה לי שההשקעה ברשיון נהיגה בינלאומי היא הוצאה סבירה לצורך נסיעה בראש שקט.

בהזדמנות זו, נזכיר עוד כמה פרטים חשובים:

1. פרט לרשיון הנהיגה הבינלאומי, חשוב לקחת לחו״ל גם את רשיון הנהיגה הישראלי.

2. יש מדינות בעולם (למשל סין) שאינן מכירות כלל ברשיונות נהיגה בינלאומיים (רשימת המדינות המכירות ברשיון הנהיגה הבינלאומי חבויה במאמר זה, מתחת למפה).

3. יפן אינה מכירה ברשיון הבינלאומי הממוחשב המופק בארץ. ניתן לקבל במ.מ.ס.י. רישיון נהיגה בינלאומי ידני המוכר ביפן.
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת