plane
מאמרים

מערכות הפצה עולמיות לשירותי תיירות (GDS)

- 04/06/2015 מאת מערכת העולם -

האם מערכות ההפצה העולמיות עתידות להיעלם מהעולם או ימשיכו לשלוט בשרשרת ההפצה העולמית בענף התיירות?

Magnetronic Reservisor מכונה להזמנת כרטיסי טיסה מ-1952

Magnetronic Reservisor מכונה להזמנת כרטיסי טיסה מ-1952
צילום: Z22 / CC BY-SA 4.0


מערכות ההפצה העולמיות (Global Distribution Systems) הן רשתות המאפשרות גישה לסוכני נסיעות, לאתרי הזמנות מקוונים ולחברות גדולות, למאגרי הזמנת מוצרים במגזרי ענפי התיירות: הזמנת טיסות, הזמנת מלונות, השכרת רכב והזמנת מוצרי תיירות נלווים כמו פעילויות. מערכות ההפצה העולמיות העיקריות הפועלות היום הן בבעלות משותפת של חברות גדולות בתחום התעופה, השכרת רכב וענף המלונאות. עם החברות ניתן למנות את אמדיאוס, וורלדספאן, גליליאו ואפולו וסייבר.

מערכת הפצה עולמית שונה ממערכת הזמנות ממוחשבת של ספק מסוים. למערכת אין מאגר משלה, אלא משתמשת במספר מערכות הזמנות ממוחשבות של ספקים שונים, ומקשרת בזמן אמת למאגר המידע של הספק. לדוגמה, סוכן נסיעות שמבקש לבצע הזמנה במערכת של חברת תעופה מסוימת, ינותב לרשת ההזמנות הממוחשבת של חברת התעופה המבוקשת. כך בעזרת חיבור יחיד למערכת ההפצה העולמית יכול הסוכן לבחור ולהזמין בו זמנית מספר טיסות, מלונות, פעילויות ומוצרי תיירות נוספים מכל הספקים בעולם המשתייכים למערכת ההפצה העולמית.

תיעוד היסטוריית ההזמנות של הנוסע (Passenger name record) במערכת הזמנת הטיסות נשמר במערכות ההפצה העולמיות וכולל את כל קטעי הטיסות שהוזמנו. למשל, אם נוסע מזמין באמצעות סוכן נסיעות טיסה מאמסטרדם ללונדון בק.ל.מ, מלונדון לניו יורק בבריטיש איירוויז, ומניו יורק לפרנקפורט בלופטהנזה, ואם סוכן הנסיעות מקושר למערכת ההפצה העולמית של אמדיאוס, תכלול היסטורית ההזמנות של הנוסע מידע על לוח הטיסות המלא של אותו נוסע - בק.ל.מ יופיע קטע הטיסה שבין אמסטרדם ללונדון וכן טיסת ההמשך של בריטיש איירוווייז; ברשימות של מערכת לופטהנזה יופי קטע הטיסה שבין ניו יורק לפרנקפורט וכן טיסת ההגעה של בריטיש איירווייז; והיסטוריית ההזמנות של בריטיש איירווייז אמורה לכלול את כל שלושת קטעי הטיסה. מערכות הפצה עולמיות אחדות (ובעיקר זו של אמדיאוס וסברה) מסוגלות לארח מערכות הזמנות ממוחשבות רבות בו זמנית, ולרשותן עומד כל מאגר המוצרים והתעריפים של אותם ספקים וזמינותם.

עתידן של מערכות ההפצה העולמיות


מערכות ההפצה העולמיות בענף הנסיעות מקורן בדגם עסקי ישן שנתן מענה לספקי תעופה שונים בשנות החמישים של המאה הקודמת כשרק התחילו למחשב את מערכת ההזמנות. רוב ספקי התעופה (בהם חברות תעופה זולות ורגילות) אימצו היום אסטרטגיה של 'מכירה ישירה' במכירות סיטונאיות ולקמעונאים כאחד, ופיתחו מערכות הזמנה והפצה ישירות משלהם. החידושים הטכנולוגיים בתחום זה מאפשרים לקשר ביתר קלות בין חברות תעופה שותפות לבין סוכני נסיעות ובכך להעלים את התלות במערכות ההפצה העולמיות. לפיכך, יש הטוענים שהשינויים במודלים עסקיים אלה יובילו לדעיכתן של מערכות ההפצה העולמיות בענף התעופה עד שנת 2020. ובכל זאת, בענף המלונאות והשכרת הרכב ממשיכים ליהנות משירותי מערכות ההפצה, בעיקר מאגרים של הדקה התשעים המשתמשים בהן כדי להגדיל את הכנסותיהם, ובחברות ההפצה העולמיות משקיעים משאבים כדי להתאים את שירותיהם למודלים העסקיים המשתנים.

מקור: ויקיפדיה CC BY-SA 3.0
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

אני רוצה לקבל הנחה של 10% על כל הרכישות בחנות ולקבל במייל את חדשות העולם. (מקנייה זו; אין כפל מבצעים; חדשות העולם כוללות מידע ופרסומות)

לעולם לא נעביר את כתובת המייל שלך לצד שלישי ללא אישורך. ניתן לבטל את הרישום בכל עת.
מחפשים מלון לטיול בחו״ל?
כדאי לחפש מלון באתר העולם (מדוע?)
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2020 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת