האם המנהרות הישנות של הרכבת התחתית בלונדון יתעוררו לחיים?
המיזם החדשני London Underline שזכה השבוע בטקס פרסי התכנון של לונדון, מציע להפוך את מנהרות הרכבת התחתית שיצאו מכלל שימוש לנתיבים מהירים לאופניים ולמסלולים להולכי-רגל.
![תחנת ווטרלו בשעת השיא](https://www.haolam.co.il/db_images/articles/29_1.jpg)
תחנת ווטרלו בשעת השיא
צילום: Diliff / CC BY-SA 3.0
הרכבת התחתית של לונדון (London Underground), המכונה בפי המקומיים טיוּבּ (Tube; צינור), היא רשת הרכבת התחתית הגדולה ביותר באירופה, ומדי יום עוברים בה מיליוני אנשים. במלחמת-העולם השנייה שימשה כמקלט מפני מתקפה אווירית, ולאחרונה החלו להשתמש בקטעי מנהרות ישנות לגידולים הידרופוניים.
![מנהרת תחנת Aldwych ששימשה כמקלט בבליץ על לונדון, 1940](https://www.haolam.co.il/db_images/articles/29_2.jpg)
מנהרת תחנת Aldwych ששימשה כמקלט בבליץ על לונדון, 1940
צילום: Imperial War Museum / Public Domain
חברת העיצוב Gensler שזכתה בשבוע שעבר בפרס על המיזם הרעיוני הטוב ביותר בשם London Underline בטקס פרסי התכנון של לונדון (London Planning Awards), המליצה להפוך מנהרות שיצאו מכלל שימוש לרשת מסלולים תת-קרקעיים חדשנית להולכי-רגל ולרוכבי אופניים, ובכך להפחית את העומס ברחובות הסואנים בעיר ואת התאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים, ולספק גישה נוחה ומהירה בין יעדים מרכזיים.
![מנהרת הרכבת התחתית של לונדון בתחנת Aldwych שחדלה משימוש](https://www.haolam.co.il/db_images/articles/29_3.jpg)
מנהרת הרכבת התחתית של לונדון בתחנת Aldwych שחדלה משימוש
צילום: Phillip P / CC BY-SA 2.0
על אף היתרון הירוק של המיזם, כבר קמו לו מתנגדים בעיקר מצד יוזמי מסלולי אופניים ייעודיים באוויר הפתוח, כדוגמת התשתית הקיימת באמסטרדם. ובכל זאת, יש התעניינות ממדינות אחרות בעלות רשת מנהרות רכבת ישנות שעומדות בשממונן.
![מעבר חציה לאופניים ברחובות לונדון](https://www.haolam.co.il/db_images/articles/29_4.jpg)
מעבר חציה לאופניים ברחובות לונדון
צילום: philippreiner / Public Domain
מקור: CNN, יוּאֶן מקגוויר